Τα τελευταία χρόνια είμαστε όλοι μάρτυρες της μαζικής μετακίνησης προσφύγων και μεταναστών που αναζητούν προστασία στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Οι άνθρωποι αυτοί δεν είχαν άλλη επιλογή. Πιστεύουμε ότι με δεδομένη την δυσχερή θέση στην οποία βρίσκονται, χρίζουν βοήθειας και υποστήριξης από όλους μας.

Οι ομάδες που δραστηριοποιούνται τα τελευταία χρόνια τόσο στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου και την Κρήτη όσο και στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας, έχουν παράγει σημαντικό έργο στην νομική συνδρομή και αρωγή των προσφύγων και μεταναστών, την ευαισθητοποίηση/ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας και την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης τους.

Μέχρι σήμερα το αρμόδιο Υπουργείο και οι τοπικές Αστυνομικές Δ/νσεις με διάφορα προσχήματα απαγορεύουν συστηματικά την πρόσβαση των μελών των τοπικών ομάδων αλληλεγγύης στους πρόσφυγες στα κέντρα κράτησης (όπως στη Χίο, την Μυτιλήνη, την Κρήτη) παρά το γεγονός ότι έχουν αποδείξει εμπράκτως πως μπορούν να προσφέρουν σε εθελοντική βάση:

* Ενημέρωση των κρατουμένων προσφύγων για τις αιτίες σύλληψης τους, την νομική τους κατάσταση, τα δικαιώματα τους κ.λ.π.
* Στήριξη στους κρατούμενους και τις ιδιαίτερα ευάλωτες περιπτώσεις των ασυνόδευτων ανηλίκων, ασθενών, θυμάτων βασανιστηρίων, γυναικών.
* Επίλυση πρακτικών προβλημάτων του εκάστοτε χώρου κράτησης, διαμεσολάβιση στις αρχές (μέριμνα για τον ιματισμό, ελλείψεις σε υλικά καθαρισμού και ατομικής υγιεινής, κ.λ.π)
* Μαθήματα ελληνικής γλώσσας και γνωριμίας με την Ελλάδα.

Η θετική συμβολή των τοπικών ομάδων στην βελτίωση των συνθηκών κράτησης έχει αναγνωρισθεί τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και ευρύτερα ενώ η παρουσία τους στα κέντρα κράτησης μέχρι σήμερα μόνον θετικά αντιμετωπίστηκε από τους ίδιους τους πρόσφυγες και μετανάστες.

Το αίτημα των ομάδων για ελεύθερη πρόσβαση στα κέντρα κράτησης προσφύγων είναι σύμφωνη με τις επιταγές της Κοινωνίας των Πολιτών και το Νόμο, ενδεικτικά αναφέρουμε τα παρακάτω :

* Γνωμοδοτήσεις του Συνήγορου του Πολίτη (Συνήγορος του Πολίτη αρ. πρωτ. 12393.02.2.1 &11895/02/2.1 & 16822/02/2.1)

o Εγκύκλιο Νασιάκου Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας (αριθμό πρωτοκόλλου 4803/22/44).
o Θέσεις τις Ύπατης Αρμοστείας τους ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα

* Σωφρονιστικό Κώδικα (αρ. 21 αρ. αποφ. 58819/7.4.2003 (ΦΕΚ 463) και Σωφρονιστικός κώδικας (αρ. 5)

* Την υπό στοιχεία CM/Rec(2007)14 σύσταση της Επιτροπής Υπουργών (Συμβούλιο της Ευρώπης) για το νομικό καθεστώς των ΜΚΟ

Πιστεύουμε ότι η εν γένει απαγόρευση εισόδου μελών των ομάδων, συλλογικοτήτων, εν γένει ΜΚΟ και φορέων της ΚτΠ στα νέα κέντρα screening θα είναι αρνητική για τους πρόσφυγες / μετανάστες ενώ η τυχόν αρμοδιότητα του εκάστοτε Διοικητή τους να κρίνει την πρόσβαση αυτή, θέτει εκ νέου σε συνθήκες εγκλεισμού/κράτησης τους ίδιους τους πρόσφυγες και μετανάστες, τους απομονώνει από την κοινωνία που οφείλει να είναι αρωγός στη νέα αυτή προσπάθεια και στερεί ουσιαστικά από τις ομάδες το δικαίωμα παρουσίας τους εκεί. Εκφράζουμε την ανησυχία μας για την εξέλιξη αυτή που ως φαίνεται δρομολογείται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη διότι η πρακτική αυτή αποστερεί από τους πρόσφυγες/μετανάστες το δικαίωμα επικοινωνίας με την τοπική κοινωνία.

Με δεδομένη την εξαγγελία δημιουργίας ΑΝΟΙΧΤΩΝ κέντρων (screening centers) ιδιαίτερα στα συνοριακά σημεία, θεωρούμε ότι η πρόσβαση των ομάδων, συλλογικοτήτων εν γένει ΜΚΟ και φορέων της ΚτΠ είναι εκ των ων ουκ άνευ για την πραγμάτωση τους και σε κάθε περίπτωση αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα των προσφύγων/μεταναστών.

Καλούμε το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, τους Βουλευτές, την Δ/νση Αλλοδαπών, τις κατά τόπους Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, και τις κατά τόπο Αστυνομικές Δ/νσεις και οποιονδήποτε υπεύθυνο εν γένει, να μεριμνήσουν ώστε να επιτραπεί εξ αρχής η πρόσβαση των μελών των ομάδων, συλλογικοτήτων, εν γένει ΜΚΟ και φορέων της ΚτΠ στα screening centers που πρόκειται να δημιουργηθούν, και η έμπρακτη συμμετοχή των πολιτών σε ένα από τα πιο ευαίσθητα ζητήματα που αφορούν την κοινωνία μας : την αρωγή στους πρόσφυγες και μετανάστες.

ΑΙΤΗΜΑ

ΑΝΤΙΓΟΝΗ – ΚΕΝΤΡΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ, ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΤΗ ΜΗ ΒΙΑ

ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΑΡΣΙΣ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΕΩΝ

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΧΙΟΥ

ΕΠΣΕ

ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΜΝΗΣΤΕΙΑ

ΔΙΚΤΥΟ CLANDESTINA

ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

ΔΙΚΤΥΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΑΣΠΙΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ (ΚΕΠΑΔ)

ΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ –ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΣΑΜΟΥ

ΚΙΝΗΣΗ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΠΑΤΡΑΣ

ΟΜΑΔΑ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΟΜΑΔΑ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ (ΑΘΗΝΑ)

ΠΡΩΤΗ ΣΤΑΣΗ – ΜΟΛΥΒΟΣ (ΛΕΣΒΟΣ)

PRAKSIS ( ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ)

ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ-ΜΥΤΙΛΗΝΗ (ΛΕΣΒΟΣ)

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΡΙΩΝ Β.ΕΛΛΑΔΟΣ

ΦΟΡΟΥΜ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΚΡΗΤΗΣ

«ΑΙΤΗΜΑ»

ΜΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ
ΜΕΪΝΤΑΝΗ 13-15, ΑΘΗΝΑ 11741
ΤΗΛΕΦΩΝΑ: 2109241677, 6977280984

E-MAIL: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΠΡΟΣ: ΥΠΑΤΟ ΑΡΜΟΣΤΗ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

20 Ιανουαρίου 2010

Αξιότιμε κύριε Ύπατε Αρμοστή,

Με την ευκαιρία της επίσκεψής σας στην Ελλάδα και της συνάντησής σας με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που ασχολούνται με τα θέματα των προσφύγων θα θέλαμε να σας υποβάλλουμε και εγγράφως τις απόψεις μας για την κατάσταση των προσφύγων στη χώρα μας.

Όπως γνωρίζετε, η χώρα μας παρουσιάζει χρόνια προβλήματα στον τομέα του ασύλου:

Παρεμπόδιση των προσφύγων να εισέλθουν στη χώρα μας προκειμένου να ζητήσουν άσυλο

Έλλειψη πρόσβασης στη διαδικασία ασύλου.

Παράτυπη διαδικασία ασύλου

Ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό αναγνώρισης.

Συσσώρευση εκκρεμών υποθέσεων σε β’ βαθμό.

Παράνομες επαναπροωθήσεις αιτούντων άσυλο

Έλλειψη μέριμνας για τους ανηλίκους και τα θύματα βασανιστηρίων.

Έλλειψη παροχής των συνθηκών υποδοχής που προβλέπονται από το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι αφενός να έχουν συσσωρευθεί περί τις 50.000 υποθέσεις που εκκρεμούν επί πολλά χρόνια στον β’ βαθμό και αφετέρου να έχουν προκύψει χιλιάδες περιπτώσεις αιτούντων άσυλο που έχουν στερηθεί παρανόμως τα δικαιώματά τους.

Από το 2009 όμως έως σήμερα αυτή η ήδη απαράδεκτη κατάσταση έχει παρουσιάσει μεγάλη επιδείνωση με πλέον χαρακτηριστικά στοιχεία τα παρακάτω:

Θέσπιση του π.δ 81/2009 το οποίο κατήργησε τον δεύτερο βαθμό εξέτασης των αιτημάτων , στερώντας τους αιτούντες άσυλο από το δικαίωμα σε αποτελεσματική προσφυγή.

Ουσιαστική αναστολή εξέτασης των αιτημάτων ασύλου.

Σχεδόν απόλυτη στέρηση του δικαιώματος πρόσβασης στη διαδικασία ασύλου.

Μαζικές συλλήψεις αιτούντων άσυλο

Έξαρση του φαινομένου των παράνομων επαναπροωθήσεων (βλ.και την έκθεση «Ανεπιθύμητοι άνθρωποι: παράνομες απελάσεις αιτούντων άσυλο από την Ελλάδα στην Τουρκία» που η οργάνωσή μας συνέταξε σε συνεργασία με τις Νορβηγικές οργανώσεις NOAS και Norwegian Helsinki Committee,

http://www.noas.org//file.php?id=241)

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι σήμερα να μην λειτουργεί ουσιαστικά ο θεσμός του ασύλου στην Ελλάδα.

Η νέα κυβέρνηση η οποία εξελέγη την 4η Οκτωβρίου εξήγγειλε αλλαγές στον τομέα του ασύλου και ειδικότερα αφαίρεση της αρμοδιότητας της διαχείρισης του ασύλου από την αστυνομία και δημιουργία πολιτικής υπηρεσίας ασύλου. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει σε καμία απολύτως αλλαγή. Δεν κατάργησε το π.δ. 81/2009, πράγμα που αποτελεί αίτημα όλων των οργανώσεων που ασχολούνται με τους πρόσφυγες, ούτε έδωσε εντολές για διευκόλυνση της πρόσβασης στη διαδικασία ασύλου με αποτέλεσμα η κατάσταση να παραμένει απαράλλακτη.

Μέχρι στιγμής η κυβέρνηση έχει προχωρήσει στη συγκρότηση Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων η οποία έχει καταλήξει σε ορισμένα πορίσματα ως προς τη νέα υπηρεσία ασύλου και την μεταβατική περίοδο μέχρι την έναρξη εφαρμογής του νέου συστήματος. Θα ακολουθήσουν οι εργασίες της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για την κατάρτιση του προεδρικού διατάγματος, η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης και ο έλεγχος του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αλλά και αφού ολοκληρωθούν όλες αυτές οι διαδικασίες, θα απαιτηθεί μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να συγκροτηθεί και να αρχίσει να λειτουργεί η νέα υπηρεσία ασύλου.

Είναι προφανές συνεπώς ότι έχουμε μπροστά μας μία μακρά μεταβατική περίοδο μέχρι την έναρξη λειτουργίας του νέου συστήματος. Πέραν του ότι μέχρι στιγμής δεν έχει επέλθει καμία αλλαγή, είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι σύμφωνα με τα πορίσματα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τη μεταβατική περίοδο:

Η αρμοδιότητα για την διαχείριση του ασύλου θα παραμείνει στην αστυνομία, με όλες τις παρενέργειες που αυτό συνεπάγεται

Δεν θεσπίζεται επαρκής αριθμός επιτροπών για την ταχεία εκκαθάριση των εκκρεμών υποθέσεων, πράγμα που σημαίνει ότι οι υποθέσεις αυτές θα παραμείνουν σε εκκρεμότητα για πολλά χρόνια ακόμα.

Δεν λαμβάνεται επαρκής μέριμνα για την αποκατάσταση των αδικιών του παρελθόντος που αφορούν αιτούντες άσυλο που τέθηκαν εκτός διαδικασίας εξαιτίας παρατυπιών της αστυνομίας (σημειώνουμε ότι το θέμα αυτό αφορά χιλιάδες αιτούντες άσυλο προερχόμενους μεταξύ άλλων από το Ιράκ, το Αφγανιστάν, το Σουδάν, την Σομαλία κλπ.).

Ως εκ τούτου η οργάνωσή μας εκφράζει την έντονη ανησυχία της για την κατάσταση των αιτούντων άσυλο στην Ελλάδα και θεωρεί ως επιτακτική ανάγκη την λήψη των παρακάτω μέτρων

άμεση αφαίρεση της διαχείρισης του ασύλου από την αστυνομία και ανάθεσή της σε πολιτική υπηρεσία

άμεση διευκόλυνση της πρόσβασης στη διαδικασία ασύλου

δημιουργία επαρκούς αριθμού μεταβατικών δευτεροβάθμιων επιτροπών για την ταχεία εκκαθάριση των εκκρεμών υποθέσεων

αναβίωση της διαδικασίας ασύλου για πλήρη αποκατάσταση των αδικιών για τους αιτούντες άσυλο που τέθηκαν εκτός διαδικασίας εξαιτίας παρατυπιών της αστυνομίας

θέσπιση ενός δίκαιου συστήματος ασύλου σύμφωνα με τις αρχές του διεθνούς προσφυγικού δικαίου.

Μετά τιμής

Σπύρος Ριζάκος

Νόμιμος Εκπρόσωπος

16 Ιουλίου 2009:
ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΜΚΟ & ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ & ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
Περισσότερα ]

«ΑΙΤΗΜΑ»

ΜΗ  ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ

8 Δεκεμβρίου 2009

Αρ. πρωτ. 56

ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ

              ΥΠΟΥΡΓΟ ΚΥΡΙΑ ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

              ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΚΥΡΙΑ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ

              Δ/ΝΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

 
 

Θέμα: Ζητήματα αιτούντων άσυλο και ασυνόδευτων ανηλίκων 

Με την  ευκαιρία της σχετικά πρόσφατης  κυβερνητικής αλλαγής, η οργάνωσή μας  θα ήθελε να σας γνωστοποιήσει τις απόψεις της σε ορισμένα ζητήματα τα οποία θεωρεί μείζονος σημασίας.

Γενικές επισημάνσεις

Το 2007 με το προεδρικό διάταγμα 220 η χώρα μας  ενσωμάτωσε την ευρωπαϊκή οδηγία για την υποδοχή των αιτούντων  άσυλο. Η οδηγία αυτή θεσπίζει υποχρεώσεις για την στέγαση των αιτούντων άσυλο (άρθρο 6 παρ. 2), την παροχή οικονομικού βοηθήματος (άρθρο 1 παρ. ιστ’ και άρθρο 12 παρ. 5) και την προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων (άρθρα 17-19).

Δύο χρόνια μετά τη θέσπιση του εν λόγω προεδρικού διατάγματος η χώρα μας εξακολουθεί να μην εκπληρώνει τις ανωτέρω νομικές υποχρεώσεις της.

Ειδικότερα  η χώρα μας διαθέτει περί τις 1.000 θέσεις σε Κέντρα Φιλοξενίας, ενώ οι αιτούντες άσυλο ανέρχονται σε 20.000 και πλέον ετησίως. Ιδιαίτερα  όσον αφορά τους ασυνόδευτους ανήλικους υπάρχουν περί τις 350 θέσεις, ενώ οι εκτιμήσεις που γίνονται υπολογίζουν σε 2.000 τους ασυνόδευτους ανήλικους που φθάνουν στη χώρα μας ετησίως.

Παράλληλα δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα  η διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 12 για την καταβολή οικονομικού βοηθήματος στους αιτούντες άσυλο που δεν διαθέτουν επαρκείς πόρους.

Η κατάσταση  αυτή έχει δημιουργήσει πολύ σημαντικά  προβλήματα:

-Πρόσφατα  πολλές ευρωπαϊκές Μη Κυβερνητικές  Οργανώσεις υπέβαλαν στην Ευρωπαϊκή  Επιτροπή καταγγελία εναντίον  της χώρας μας για παράβαση της κοινοτικής νομοθεσίας για το άσυλο (http://www.ecre.org/files/NGOComplaintvGreece_10November2009.pdf)  και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κίνησε τη διαδικασία παραπομπής της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

-Παράλληλα  το γεγονός ότι δεν παρέχεται  στέγη και οικονομική βοήθεια  στους αιτούντες άσυλο που  τα χρειάζονται προκαλεί ανθρωπιστική κρίση:

-Πολλές  άστεγες οικογένειες ζουν στο  ύπαιθρο.

-Μία  σημαντική μερίδα αιτούντων άσυλο συνωστίζεται σε άθλια καταλύματα.

-Χιλιάδες  αιτούντες άσυλο δεν μπορούν  να καλύψουν τις βιοτικές τους  ανάγκες.

Αυτή  η ανθρωπιστική κρίση προκαλεί σοβαρές παρενέργειες:

-Ορισμένοι  εξαθλιωμένοι αιτούντες άσυλο  στρέφονται σε παράνομες ενέργειες (διακίνηση ναρκωτικών, πορνεία) προκειμένου να ποριστούν τα προς το ζην.

-Η κατάσταση  που επικρατεί προκαλεί δυσαρέσκεια  και ανασφάλεια σε σημαντική  μερίδα γηγενών κατοίκων.

-Την  δυσαρέσκεια και την ανασφάλεια  των κατοίκων εκμεταλλεύονται  ακροδεξιές ομάδες που καλλιεργούν την ξενοφοβία και τον ρατσισμό.

-Τους  τελευταίους μήνες παρατηρείται  ραγδαία αύξηση των ρατσιστικών  επιθέσεων.

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη της άμεσης παρέμβασης της Πολιτείας προκειμένου η χώρα μας να ανταποκριθεί στις νομικές υποχρεώσεις έναντι των αιτούντων άσυλο που απορρέουν από την ευρωπαϊκή οδηγία για την υποδοχή των αιτούντων άσυλο, έτσι ώστε αφενός να αποτραπεί η παραπομπή της στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και αφετέρου να αντιμετωπιστούν τα οξύτατα κοινωνικά προβλήματα που έχουν προκληθεί από την μέχρι στιγμής ολιγωρία της στον τομέα αυτό.

Ειδικά  θέματα

 


ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ

Πέραν της αυτονόητης ανάγκης δημιουργίας  νέων κέντρων φιλοξενίας προκειμένου  να στεγαστεί το σύνολο των ασυνόδευτων ανηλίκων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το π.δ. 220/2207, θα πρέπει να τονίσουμε ότι απαιτούνται και άλλα εξίσου σημαντικά μέτρα προκειμένου η χώρα μας να φθάσει σε ικανοποιητικό επίπεδο παροχής προστασίας στα μέλη αυτής της ιδιαίτερα ευάλωτης ομάδας.

Η τοποθέτηση ενός ανήλικου σε ένα κέντρο φιλοξενίας δεν είναι αρκετή για να διασφαλίσει  την αποτελεσματική προστασία των  ατόμων αυτών. Απαιτείται η ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος προστασίας. Η έλλειψη ενός τέτοιου συστήματος αποτελεί τον λόγο για τον οποίο μέχρι τώρα οι περισσότεροι ανήλικοι πολύ σύντομα εγκαταλείπουν τα κέντρα φιλοξενίας και επιστρέφουν σε μία κατάσταση έντονης διακινδύνευσης.

Οι ανήλικοι έχουν ανάγκη να αισθανθούν ότι τους παρέχεται πραγματική προστασία  και ότι καλύπτονται οι βασικές ανάγκες τους. Χρειάζονται θαλπωρή, χορήγηση καθεστώτος πρόσφυγα ή επικουρικής προστασίας, γενική και επαγγελματική εκπαίδευση και σταδιακή ένταξη στην αγορά εργασίας. Η συνδυασμένη δράση κέντρων φιλοξενίας που παρέχουν ουσιαστικές νομικές, ψυχολογικές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες και μίας Πολιτείας που βλέπει θετικά την χορήγηση καθεστώτος πρόσφυγα ή επικουρικής προστασίας και υποβοηθά την σταδιακή ένταξή τους στην αγορά εργασίας μπορεί να δώσει απάντηση στις αγωνίες των ανηλίκων.

Σημειώνουμε ότι οι απόψεις μας για τα θέματα των ανηλίκων έχουν αναπτυχθεί διεξοδικά στο υπ’αρ. 50/8-7-2009 έγγραφό μας προς το Υπουργείο (επισυνάπτεται) 

ΠΕΡΙΟΧΕΣ  ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΟΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ

Θέλουμε να επισημάνουμε με ιδιαίτερη έμφαση την κατάσταση που επικρατεί στα δύο σημεία εξόδου προς τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα. Στις δύο αυτές πόλεις βρίσκονται περί τα 1.700 άτομα, μεταξύ αυτών και μεγάλος αριθμός ασυνόδευτων ανηλίκων, τα οποία προσπαθούν να προωθηθούν προς την Ιταλία και τις υπόλοιπες χώρες της Δυτικής Ευρώπης.

Είναι γνωστό ότι εδώ και χρόνια χιλιάδες άτομα μετέβαιναν στην Πάτρα με σκοπό  να προωθηθούν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τα άτομα αυτά ζούσαν είτε στο  ύπαιθρο είτε σε έναν άθλιο αυτοσχέδιο καταυλισμό που είχε δημιουργηθεί χωρίς να υπάρχουν στοιχειώδεις υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης. Παράλληλα δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη για τη σίτισή τους ούτε συστηματική μέριμνα για την περίθαλψή τους. Η κατάσταση αυτή συνιστούσε εδώ και χρόνια μία ανθρωπιστική κρίση.

Ο υπογράφων το έγγραφο αυτό την άνοιξη του 2009 εργάστηκε ως συντονιστής προγράμματος νομικής και ιατρικής βοήθειας προς τους αιτούντες άσυλο το οποίο είχε αναληφθεί από την τοπική οργάνωση ΠΟΛΙΤΕΣ ΠΑΤΡΑΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ και είχε χρηματοδοτηθεί από τα Επείγοντα Μέτρα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσφύγων.

Σε έγγραφο  το οποίο απευθύνθηκε στο Υπουργείο  στα πλαίσια του ανωτέρω προγράμματος έγινε εκτεταμένη αναφορά στην ανθρωπιστική κρίση με ιδιαίτερη μνεία στην περίπτωση των Αφρικανών προσφύγων  οι οποίοι διέμεναν στο ύπαιθρο σε άθλιες συνθήκες (επισυνάπτεται)

Την 12η  Ιουλίου 2009 έγινε αστυνομική επιχείρηση σύλληψης των προσφύγων και κατεδάφισης  του αυτοσχέδιου καταυλισμού, χωρίς  όμως να υπάρξει κάποια πρόβλεψη για  δημιουργία ενός κέντρου φιλοξενίας ή έστω ενός άλλου καταυλισμού ο οποίος θα διέθετε τις στοιχειώδεις υποδομές. Η ενέργεια αυτή είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης, αφού πλέον το σύνολο των ατόμων αυτών ζουν διασκορπισμένα στο ύπαιθρο χωρίς να είναι σε θέση να καλύψουν τις βασικές ανάγκες τους. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν περιέλθει εις γνώση μας στην Πάτρα βρίσκονται περί τα 700 άτομα. Μεταξύ αυτών υπάρχει σημαντικός αριθμός ατόμων που είχαν υποβάλει αίτηση ασύλου από την άνοιξη του 2009 και είχαν δηλώσει άστεγοι, καθώς και περίπου 200 ανήλικοι.

Παράλληλα η αστυνομική επιχείρηση που διενεργήθηκε στην Πάτρα οδήγησε πολλά άτομα  στην επιλογή της Ηγουμενίτσας ως εναλλακτικής λύσης για την προώθηση σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα  με τις πληροφορίες μας περί τα 1000 άτομα βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην Ηγουμενίτσα και μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται πολλοί ανήλικοι. Πρόσφατα μάλιστα είχαμε πληροφορηθεί ότι η Αστυνομική Διεύθυνση Θεσπρωτίας κρατούσε περί τους 50 ανηλίκους.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην Πάτρα υπάρχει  δομή η οποία παρέχει νομικές  και κοινωνικές υπηρεσίες (Ερυθρός Σταυρός) στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσφύγων, όμως δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τη στέγαση, την σίτιση και την περίθαλψη του πληθυσμού αυτού.

Όσον  αφορά δε την Ηγουμενίτσα δεν  υλοποιείται καμία δράση υποστήριξης.

Είναι επιτακτική η ανάγκη άμεσης σχεδίασης και υλοποίησης δράσεων υποστήριξης τόσο στην Πάτρα όσο και στην Ηγουμενίτσα προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ανωτέρω ανθρωπιστική κρίση
 

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΟΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ  ΕΝΤΑΣΗ

Όπως  αναφέρθηκε παραπάνω η ανθρωπιστική κρίση προκαλεί σοβαρές παρενέργειες μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και η ενίσχυση των φαινομένων ξενοφοβίας και ρατσισμού στις περιοχές όπου υπάρχει εντονότερη παρουσία εξαθλιωμένων ατόμων.

Παράλληλα με τις δράσεις ανακούφισης του πληθυσμού που πλήττεται από την ανθρωπιστική κρίση επιβάλλεται και η άμεση ανάληψη δράσεων ευαισθητοποίησης του γηγενούς πληθυσμού των περιοχών όπου παρατηρείται η κρίση αυτή, έτσι ώστε να αναχαιτιστεί η τάση ενίσχυσης της ξενοφοβίας και του ρατσισμού και να καλλιεργηθούν αισθήματα αλληλεγγύης προς τους αιτούντες άσυλο. Οι περιοχές αυτές είναι η Αθήνα, η Πάτρα, η Ηγουμενίτσα, η Λέσβος, η Πάτμος και η Λέρος.

Θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι έχοντας διαβλέψει  την τάση έξαρσης των φαινομένων ξενοφοβίας και ρατσισμού, τον Ιανουάριο του 2009 υποβάλαμε στο Υπουργείο με αυτό ακριβώς το σκεπτικό αίτηση χρηματοδότησης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσφύγων δράσης ευαισθητοποίησης του μαθητικού πληθυσμού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η οποία όμως απερρίφθη. 
 

Είμαστε στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινίσεις επί των ανωτέρω ζητημάτων και για συνεργασία με στόχο την αντιμετώπισή τους. 
 
 

Μετά  τιμής

Σπύρος  Ριζάκος

Νόμιμος Εκπρόσωπος